jueves, 5 de noviembre de 2009

"JAPONISME"

El pasado jueves a las doce se inauguró oficialmente en La Farga de L'Hospitalet el Salón del Manga con el habitual "paseillo" de políticos, editores y autoridades varias por el Salón, trás el cual vienen los discursos protocolarios y la obligada copa de cava, acompañada de unas tristes aceitunas y frutos secos.
Ultimamente no solía sumarme a tan insulso acto, pero esta vez allí estuve como un solo hombre.
Salía de desayunar y me encontré con toda la parroquia en la entrada del Salón.
Allí estaban mis colegas Oscar Valiente y Josep Mª Berenguer, la alcadesa de L'Hospitalet, el Conseller de Cultura Joan Manuel Treserras y, por supuesto, Carles Santamaría y Pilar Gutierrez, entre otros.
En los minutos de espera el tema de conversación conmigo fué el manga "Hitler". Aclaré que no se trataba de la versión del "Mein Kampff" que triunfa en Japón. Me sorprendió que se pensara que uno pueda ni siquiera plantearse editar ese manga por más que se venda en Japón.
Y me cansé durante todo el Salón de decirle a quien fuera que pensara bien lo que estaba preguntando.
Volviendo a "paseillo", varios de los políticos se compraron el "Hitler" del genial Shigeru Mizuki, , fliparon con las chicas "kawaii" y aprovechamos para conversar sobre el futuro Museo del Comic y las diversas posibles sedes: L'Hospitalet, Badalona, Sitges i Sant Feliu.
Una vez en la Sala de Actos, los protocolarios discursos de inauguración nos depararon una inesperada sorpresa: el discurso del Conseller Treserras.
Con la prudencia e inteligencia que siempre he apreciado en sus intervenciones en el mundo del comic, está vez fué más allá al establecer un vínculo entre la innegable fascinación catalana por el manga, desde la emisión de Dragon Ball en TV-3 y el movimiento generado en la Catalunya de finales del XIX y principios del siglo XX conocido como "Japonisme".
De hecho, ahora mismo hay una exposición en el Museu Picasso en el que se muestran los "Ukiyo-e" que tanto influyeron en las obras eróticas del pintor.
Reproduzo a continuación un texto publicado hoy mismo en el periódico "Avui" sobre este movimiento:


"El Japonisme de la Barcelona Modernista"

"El japonisme -el gust pels objectes d'art japonesos- havía arrelat en la Barcelona de tombant de segle que es va trovar Picasso. En aquells moments hi havia quatre botigues a la ciutat dedicades a l'art japonès, i fins i tot hi havia un museu dedicat a l'art del país oriental al Passeig de Gràcia que va tancar el 1900.
Ja el 1888, durant l'Exposició Universal, l'Ajuntament de Barcelona havia comprat un magnífic àlbum de gravats japonesos, que avui dia es conserva al Museu Nacional d'Art de Catalunya (MNAC), molt poc exposat fins ara, i que exerceix de preludi de l'exposició al Picasso.
La intel.lectualitat més bohèmia, encapçalada pels artistes modernistes al voltant de la cafeteria dels Quatre Gats, feia gala del seu japonisme adquirint revistes exquisides com "Le Japon Artistique". Aquesta publicació també es podia trobar a la Llotja, dos espais que Picasso freqüentava.
Els burgesos acostumaven a tenir en les seves elegants cases del nou Eixample alguna sala decorada amb motius orientals. El col.leccionista Lluís Garriga, el primer que va comprar dibuixos eròtics a Picasso, també adquiria estampes japoneses, una de les quals s'exposa al Museu Picasso, encara que en una versió censurada.
Entre la progressia de la ciutat va triomfar també l'actriu japonesa Sadayakko, una exgeisha, que van dibuixar Picasso i Ramon Casas."

El Consul General de Japón en Barcelona, escuchó la teoría del Conseller con evidentes muestras de satisfacción.
En su americana lucía un pin que entrelazaba las banderas de Catalunya y Japón.

7 comentarios:

Galderich dijo...

Bon comentari i exposició que no es pot perdre. De fet a una llibreria de vell vaig comprar un llibre d'Ukiyoe a un preu irrisori i després de molts anys vaig poder esbrinar que era una primera edició d'Hokusai!
Què feia aquest llibre perdut a Barcelona, doncs això, el japonisme a que fas referència!

Joan Navarro dijo...

Jo vaig comprar fa anys a la llibrería "La Hormiga de Oro" una col.lecció de caixes de llumins japoneses de l'any de la picor, amb uns dossiers de premsa nacionalista dels anys 30. Sempre m'havia preguntat com havien arrivat els llumins a Barcelona... No se si també serà un atac de japonisme...
Si els trovo ja els penjaré al blog.

Anónimo dijo...

>>>allí estuve como un sólo hombre>>> (Joan Navarro)

¡ Muy bueno !

--

(Aun así... le sobra el acento. Sólo el ortográfico, digo).

JC
--

Joan Navarro dijo...

¡Gracias hombre!

Joán

Marc dijo...

Gran comentari, Joan, m'ha agradat molt llegir-lo. Per cert, parlant de japonisme, he posat un post al meu blog i te l'he dedicat. Segurament t'agradarà molt el que s'hi explica... http://www.mangaland.es/2009/11/el-primer-manga-publicado-en-espana/

Meri Gil dijo...

Una curiositat: Algú em sap explicar quina diferència hi ha entre els Ukiyoe i els Shunga japonessos?

Gràcies!!

Anónimo dijo...

Hvala za intiresny Blog